• Ontdek
  • Op de kaart
  • Missies
  • Profiel
  • Ontdek

  • Op de kaart

  • Missies

  • Profiel

Zet je avontuur meteen verder!

Houtgravure Judensau uit de 15e eeuw

De Joodse diaspora in middeleeuws Vlaanderen

Verdacht, weggeduwd, vervolgd. Maar ook vaak negatief afgebeeld in de middeleeuwse kunst. De Joodse gemeenschap had het toen niet gemakkelijk.

Poolse mijnwerkers

Poolse mijnwerkers

Dit is het vaak vergeten verhaal van de tienduizenden Polen die hier na de Eerste Wereldoorlog in de mijnen aan de slag gingen en zo bijdroegen tot onze welvaart.

El-Fath moskee, Gent

De El Fath-moskee in Gent

Met de mensen uit Turkije en Noord-Afrika die na WOI hier in de mijnen kwamen werken, kwam ook de nood aan gebedsplaatsen. Een van de oudste moskeeën in Vlaanderen is de El Fath-moskee in Gent.

Fransmans

Fransmans en Walenmannen

Soms is het gras écht groener aan de overkant. In de eerste eeuw na het ontstaan van België in 1830 zochten vele Vlamingen hun geluk elders.

Matonge, Elsene

Matonge

Matonge is een bruisende wijk in Elsene, grenzend aan de Brusselse vijfhoek. Ze is nauwelijks enkele straten groot en is al sinds de jaren 1950 met de Congolese diaspora verbonden.

Christus tussen de schriftgeleerden in het drieluik van Viglius van Aytta door Frans Pourbus

Godsdienstoorlog

Botsende meningen zijn van alle tijden. In de 16de eeuw leidde de polarisatie tussen katholieken en protestanten tot opstand en revolutie.

Regine Beer

De Auschwitztatoeage van Regine Beer

Regine Beer, een van de weinigen die terugkeerden van Auschwitz behield haar blauwe tatoeage met het nummer A 5148 als herinnering en als bewijs van de ondenkbare gruwel van de jodenvervolging.

Zicht op een van de lanen op de Westerbegraafplaats, Gent, ca. 1900 - SCMS_PBK_1213, Archief Gent, Collectie Stedelijke Commissie voor Monumenten en Stadsgezichten

De kerkhovenoorlog

Op welke plaats overledenen begraven werden, was lang niet altijd vanzelfsprekend.

Op Lijssenthoek Military Cemetery liggen 9.901 militairen van het Britse Gemenebest en 883 militairen met een andere nationaliteit (voornamelijk Fransen en Duitsers) begraven - Commonwealth War Graves Commission

Militaire begraafplaatsen

Wie door de Westhoek trekt, ziet overal militaire begraafplaatsen. Ontdek de verhalen achter de kerkhoven van de Grote Oorlog.

Ontdek het erfgoed in het echt

Joods museum in Brussel

Joods museum

In het Joods Museum van België ontdek je het leven en de geschiedenis van de Joodse bevolking van onze streken sinds de 18e eeuw. Je krijgt er een vernieuwende kijk op de joodse geschiedenis en cultuur.

Brussel
Migratiemuseum in Sint-Jans-Molenbeek

Migratiemuseum

Vandaag leven in Brussel 184 nationaliteiten samen. Ontdek de verhalen van de eerste generatie gastarbeiders, van de vroegste bewoners van het Klein Kasteeltje, van expats, oorlogsvluchtelingen, de Europeanen die zich vrij bewegen binnen de EU en vele anderen.

Sint-Jans-Molenbeek
Museum PARCUM

Museum PARCUM

Museum PARCUM gaat in op actuele thema's aan de hand van erfgoed uit kerken, abdijen en kloosters. Als jong museum zetten we bewust in op dialoog. Museum PARCUM is ook zoveel meer dan een museum. Het is ook een bezoek aan de best bewaarde abdijsite in de Benelux.

Leuven
Kazerne Dossin in Mechelen

Kazerne Dossin

Op 1 december 2012 opende in Mechelen Kazerne Dossin. Een Museum, Memoriaal en Documentatiecentrum over Holocaust en Mensenrechten. Als 'SS Sammellager Mecheln' was de kazerne tijdens de Tweede Wereldoorlog voor meer dan 25.000 Belgische en Noord-Franse Joden en Zigeuners letterlijk een wachtkamer van de dood.

Mechelen
Explorastory

Joodse begraafplaats Dieweg

Joodse begraafplaats Dieweg

Joodse begraafplaats Dieweg

Wie in het buitenland gaat leven, kan er ook sterven. Misschien wel het oudste materiële spoor van de Joodse aanwezigheid in België is niet toevallig een grafsteen, uit 1255-1256. Hij werd gevonden in Tienen en heeft een Hebreeuws opschrift: ‘Een steen werd gegraveerd en geplaatst aan het hoofd van vrouwe Rebecca, dochter van Mozes. Zij overleed in 5016. Dat zij ruste in de tuin van Eden.’

Grafsteen van Rebecca van Tienen uit de 13de eeuw
Grafsteen van Rebecca van Tienen, 13de eeuw - Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Brussel – Foto ImageStudio

Er zijn in België materiële sporen van Joodse aanwezigheid in de middeleeuwen. Plaatsnamen als ‘Jodenveld’ of ambtelijke archiefdocumenten getuigen wel van de aanwezigheid van Joodse begraafplaatsen. Een archeologische vondst zoals in Tienen is zeldzaam. Voor de 19de en vroege 20ste eeuw is er wél een plek die ons via de doden iets vertelt over het leven van de Joden: de begraafplaats aan de Dieweg in Ukkel.

Het Joods Museum van Brussel leert over de aanwezigheid van Joden in België sinds de 18de eeuw.

Sinds 1879 heeft zij een Joodse sectie, waar bijna 2500 mensen uit 15 landen hun laatste rustplaats vonden. Je vindt er grafschriften in het Nederlands, Frans, Engels, Duits, Hebreeuws en Jiddisch. Ze bevatten spreuken uit de Talmoed, maar evengoed literaire citaten.

Dieweg getuigt van de diversiteit van de Joodse gemeenschap voor en na 1900.

Grafsteen van het echtpaar Stern ontworpen door Victor Horta op het kerkhof aan de Dieweg in Ukkelp het
Grafsteen van het echtpaar Stern, kerkhof aan de Dieweg, Ukkel,, ontworpen door Victor Horta, 19e eeuw - Wikimedia Commons, foto Jonathan Nélis

Dieweg getuigt van de diversiteit van de Joodse gemeenschap voor en na 1900. Je vindt er het graf van de geassimileerde Rodolphe Lévy, die sneuvelde aan het IJzerfront in april 1918. Of eenvoudige grafstenen van orthodoxe, net uit Oost-Europa geïmmigreerde Joden. Anderen pronkten dan weer met hun wereldlijk succes, zoals het echtpaar Stern, dat art-nouveau-architect Victor Horta een sierlijke grafsteen liet ontwerpen.

Voor vele orthodoxe Joden is de ‘eeuwige rustplaats’ letterlijk te nemen.

Grafsteen van de in Polen geboren Abraham Neuman
Grafsteen van de in Polen geboren Abraham Neuman, 1917 - Wikimedia Commons, foto Moïse Abramovitch

Voor vele orthodoxe Joden is de ‘eeuwige rustplaats’ letterlijk te nemen. Maar in België loopt een grafconcessie af na maximaal 50 jaar. Daarom laten de meeste Antwerpse Joden zich in Nederland (Putte) begraven: daar is het namelijk wél mogelijk om een eeuwige concessie te krijgen op een graf.

De begraafplaats van Dieweg is al sinds 1958 niet meer in gebruik. Ze werd eind jaren 1990 beschermd.

Bezoek het MigratieMuseum in Brussel, dat het verhaal vertelt van de vele migranten die de Belgische hoofdstad mee hebben gevormd.