• Ontdek
  • Op de kaart
  • Missies
  • Profiel
  • Ontdek

  • Op de kaart

  • Missies

  • Profiel

Zet je avontuur meteen verder!

De bietenoogst door Emile Claus

Bietenoogst

Duik in het schitterende schilderij 'Bietenoogst' en ontdek de spanningen tussen stad en platteland rond het begin van de 20e eeuw.

Latemse School

Rustig in Sint-Martens-Latem

Sint-Martens-Latem is een schilderachtig dorp. Het ligt aan de zacht kronkelende Leie, op dertien kilometer van Gent. En het trok generaties kunstenaars aan vanaf het einde van de 19e eeuw.

De bietenoogst

Emile Claus, Bietenoogst

Volgens de ontstaansmythe van Bietenoogst pootte Emile Claus eind 19de eeuw een gigantisch doek neer in de velden nabij zijn Villa Zonneschijn om zo een schilderij te maken van oogstende boeren.

Ontdek het erfgoed in het echt

MSK Gent

MSK Gent

Het Museum voor Schone Kunsten (MSK Gent), een van de oudste van het land (1798), put zijn kracht onder meer uit de verscheidenheid van zijn verzameling schilderijen, beelden, wandtapijten, tekeningen en grafiek. Weinig musea bezitten twee werken van Bosch of het volledige etswerk van Ensor…

Gent
Mudel

Mudel

Je maakt er kennis met de kunstenaars die in het kunstdorp Sint-Martens-Latem en de bucolische Leiestreek woonden en/of werkten, van 1870 tot vandaag. Hun schilderijen, beelden en grafische werken bekijk je in alle rust in ruime zalen, terwijl je geniet van het zicht op een groene, weelderige tuin.

Deinze
Explorastory

Topstuk: De ijsvogels

Topstuk: De ijsvogels

Het vroor dat het kraakte. De winter van 1890-1891 was de strengste van de 19e eeuw. Ondanks de barre kou ging de Vlaamse kunstschilder Emile Claus moedig in openlucht schilderen. Het resultaat? De ijsvogels. In het avondlicht zie je op dit schilderij hoe kinderen met hun slee de oever van de dichtgevroren Leie opklauteren.

De ijsvogels, Emile Claus, ca. 1891
De ijsvogels, Emile Claus, ca. 1891 - MSK, Gent - artinflanders.be, foto Hugo Maertens

De ijsvogels staat op de Topstukkenlijst van Vlaanderen. Ga het eens bewonderen op zijn vaste stek in het Museum voor Schone Kunsten (MSK) in Gent.

Een kantelpunt

Dit schilderij is een kantelpunt in het werk van Claus (Sint-Eloois-Vijve, 1849 - Astene, 1924). Na zijn studies aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen schilderde hij eerder realistische stukken, zoals Hanengevecht in Vlaanderen, dat hij in 1882 in Parijs tentoonstelde.

 

Hanengevecht in Vlaanderen, Emile Claus, 1882
Hanengevecht in Vlaanderen, Emile Claus, 1882 - MSK, Gent - Foto Dominique Provost

Verliefd op licht

In Parijs raakte hij een paar jaar later geïnspireerd door een nieuwe trend, het impressionisme. Die brak met het academische realisme en probeerde licht, kleur en indrukken van het moment vast te leggen. In De ijsvogels herken je de twee stijlen: de realistische geschilderde kinderen tegen het impressionistische rozige avondlicht.

In zijn latere probeert Claus steeds weer het licht te vangen en ontwikkelde zijn eigen impressionistische stijl, die "luminisme" gedoopt werd. Die herken je in schilderijen als Meisjes in het veld uit 1892. Hij kreeg dan ook bijnamen zoals de "zonneschilder".

Meisjes in het veld, Emile Claus, 1892
Meisjes in het veld, Emile Claus, 1892 - MSK, Gent - artinflanders.be, foto Hugo Maertens

Nog zo een kantelpunt in het werk van Claus is zijn Bietenoogst. Ontdek er hier meer over.