Explorastory

Op weg met Minerva

Op weg met Minerva

In 1904 begon motorfietsenfabrikant Sylvain de Jong in Antwerpen met de productie van automobielen.

Affiche voor automerk Minerva

Na enkele jaren zette hij de motorfiets aan de kant. Hij maakte voortaan exclusieve auto's in zijn nieuwe fabriek in Berchem. Zijn bolides stonden bekend voor hun verfijnde afwerking, hun maatwerk en hun snelheid.

Bewonder een aantal Minerva’s in het Brusselse museum Autoworld.

Zelfs Henry Ford, de baas van de Ford Motor Company, kocht in 1912 een Minerva.

Al gauw werd Minerva het meest prestigieuze automerk in België. Koning Albert I zat vaak zelf achter het stuur van zijn Minerva, gevolgd door zijn rijke landgenoten. Zelfs Henry Ford, de grote baas van de Amerikaanse Ford Motor Company, de grootste autofabrikant ter wereld, kocht in 1912 een Minerva.

Cyriel Buysse en zijn Minerva circa 1920

De welstellende schilder Anna Boch trok met haar Minerva op reis naar Frankrijk waar ze op haar tochten pittoreske plekjes schilderde. De bekende schrijver Cyriel Buysse zag niets dan voordelen in zo’n snelle automobiel.

De groote, gróóte gave van de auto is, dat men er mee komt in plaatsen, waar men anders nooit aan denken zou heen te gaan. Wie zal zich de moeite getroosten drie kwart van een dag in een kruipend lokaal treintje te verboemelen om ergens een streek of stadje te bezoeken, waar misschien wel een aardig, pittoresk gezicht, maar misschien ook een saaie teleurstelling wacht? De auto vindt die plekjes op zijn weg; zij komen vanzelf naar hem toe.

In november 1906 trok Cyriel Buysse met zijn vriend Maurice Maeterlinck naar het zuiden van Frankrijk. Stap mee in zijn luxueuze auto.

Men waarschuwde voor het gevaar van die nieuwe snelheidsduivel.

Cartoon Why Does a Chicken Cross the Road? door Louis Glackens

Toch was niet iedereen blij met het succes van de automobiel. Na de doortocht van de luidruchtige en stinkende stoomtrein, waarschuwde men voor het gevaar van die nieuwe snelheidsduivel. Niet alleen zouden het lawaai en de walmende uitlaatgassen de rust op het platteland bederven. Heel wat hoevedieren zouden verpletterd worden door dit snelle monster.

In de Rodestraat 12 in Antwerpen prijkt een oorlogsmonument voor de gesneuvelde personeelsleden van Minerva. Tot 1939 stond het tegen de buitengevel van de failliet verklaarde fabriek in de Karel Oomsstraat. Ga zeker eens kijken.

Zet je avontuur meteen verder!

Volkshuis

Socialisme in beeld en brood

Het belangrijkste strijdpunt van de Belgische Werkliedenpartij was het algemeen stemrecht. Maar ook kwaliteitsvolle en betaalbare voeding voor hun leden.

Victor Horta

Thuis bij Victor Horta

In 1894 voltooide Victor Horta in Brussel het eerste art-nouveaugebouw in de wereld. Zijn gedurfde vrije architectuur vormde de ideale leefomgeving voor vooruitstrevende burgers.

Boterkoek

Boterkoek

Een wereldtentoonstelling is het geschikte moment om nieuwigheden voor te stellen. Dat moet niet altijd een wereldschokkende uitvinding zijn.

Ontdek het erfgoed in het echt

Autoworld in Brussel

Autoworld

Meer dan 300 voertuigen (auto's, vrachtwagens en motorfietsen) worden er permanent tentoongesteld. De bezoeker wordt er langs de fabelachtige geschiedenis van de auto van 1896 tot nu geleid.

Brussel

Train World

Het nieuwe gebouw naast de historische stationshal uit 1913, biedt plaats aan een deel van de permanente tentoonstelling en de tijdelijke exposities en is een eerbetoon aan de rijke geschiedenis van de trein in België.

Brussel
Tramsite Schepdaal in Dilbeek

Tramsite Schepdaal

In 1993 werd de tramsite van Schepdaal officieel beschermd, samen met haar unieke collectie tramrijtuigen. Schepdaal kan trots zijn op haar collectie: uit elke belangrijke periode van de geschiedenis van de buurtspoorwegen zijn een aantal rijtuigen bewaard.

Dilbeek