Fanfares en harmonieën
Ruim 300 fanfares marcheren nog door Vlaanderen. Bij kermissen en feesten trekken ze door de straten. Zoals de Koninklijke Harmonie van Peer.
De beiaard is een op en top Vlaams muziekinstrument. De Oudenaardse beiaard van 1510 is mogelijk de oudste.
Vanuit Vlaanderen veroverde de beiaard Nederland en Noord-Frankrijk in de 16e eeuw.
Vanuit Vlaanderen veroverde dit instrument Nederland en Noord-Frankrijk. Het bestaat uit een of meerdere series bronzen klokken die hoog in de klokkentoren van een belfort of kerk hangen. De beiaardier bespeelt die klokken via een houten klavier van stokken en pedalen. De klepels zijn door metalen draden verbonden met het klavier.
Oorspronkelijk was een klokkenspel bedoeld om het uur te laten weerklinken over de stad. Een voorslag of wekkering kondigde aan dat de klok ging luiden. Daarna gaf een grotere slagklok het tijdstip aan. Later breidde het aantal klokken uit, zodat een melodie mogelijk werd. Dankzij het klavier kon de klokkenluider pas echt muziek spelen.
Beklim de 168 trappen van de Hasseltse Beiaardtoren.
De Mechelse stadsbeiaardier stichtte in 1922 de eerste beiaardschool ter wereld.
In de loop van de 19de eeuw verwaterde de belangstelling voor de beiaard. Zo’n instrument onderhouden en afstemmen was te omslachtig en nieuwe klokken waren te duur. In Vlaanderen wakkerde de Mechelse stadsbeiaardier Jef Denyn aan het einde van de 19de eeuw de interesse opnieuw aan. In 1922 stichtte hij de eerste beiaardschool ter wereld. Die werd bezocht door heel wat buitenlandse studenten. De belangrijkste Vlaamse beiaardcomponisten zijn verbonden aan de Mechelse school.
Luister naar een compositie van Jef Denyn, uitgevoerd door zijn opvolger, de Mechelse stadsbeiaardier Eddy Mariën.
Beiaardiers bewerken nu ook popmuziek voor het klokkenspel.
Naast de beiaard in de klokkentoren bestaat er een mobiele beiaard op wielen. België telt er drie. Tijdens de Heilig Bloedprocessie in Brugge sluit zo’n rijdende beiaard de optocht af. Om de klassieke beiaard aantrekkelijk te maken voor een breder en jonger publiek, bewerken beiaardiers nu ook popmuziek voor het klokkenspel. Jan Verheyen, de Hasseltse stadsbeiaardier, trekt rond met zijn Bells Lab. Met zijn toerbeiaard wil hij de Vlaamse beiaardcultuur promoten, in samenspel met moderne muzikanten.
Wonderlijke klanken weerklinken uit Bells Lab.