• Ontdek
  • Op de kaart
  • Missies
  • Profiel
  • Ontdek

  • Op de kaart

  • Missies

  • Profiel

Zet je avontuur meteen verder!

Petrus Alamire

Petrus Alamire, muziekuitgever

Petrus Alamire kopieerde en verkocht luxueuze muziekhandschriften vanuit Mechelen, dat in de vroege 16de eeuw de feitelijke hoofdplaats van de Nederlanden was.

Antwerps Liedboek

Het Antwerps Liedboek

In 1544 verscheen het Antwerps Liedboek. De kerkelijke overheid plaatste het twee jaar later op de index van verboden boeken.

Beiaard

Zingende torens

Klokkenspelen kende vooral in de Lage Landen en Noord-Frankrijk een grote bloei. Nergens vind je vandaag meer beiaarden per oppervlakte dan in Vlaanderen.

Gregoriaanse gezangen

Gregoriaanse gezangen

Rond het jaar 600 zou de Heilige Geest in de vorm van een duif aan de toenmalige paus, Gregorius de Grote, de kerkelijke gezangen hebben ingefluisterd.

Dansorgel Frangema door Decap

Muziekorgels!

Ontdek hoe een eeuw geleden plots iedereen kon dansen op de tonen van filtsende muziekorgels. Zoals die van Decap hier in de kelder van het Vleeshuis.

Ontdek het erfgoed in het echt

Museum Vleeshuis Klank van de Stad in Antwerpen

Museum Vleeshuis Klank van de Stad

Museum Vleeshuis blikt terug op achthonderd jaar muziek en dans in de stad. Het dompelt je onder in de verhalen van vroegere speellieden, toont hoe muziekinstrumenten gemaakt worden, neemt je mee naar de allereerste bals en operaoptredens … en laat je vooral genieten van heel veel mooie klanken.

Antwerpen
Muziekinstrumentenmuseum in Brussel

Muziekinstrumentenmuseum

Dit museum, in een prachtig art-nouveaupand uit 1899, naar een ontwerp van architect Paul Saintenoy, beheert een wereldbefaamde collectie muziekinstrumenten. Je ziet er zowat 1500… en je hoort ze ook, dankzij klankopnames die gaan van de Oudheid tot vandaag de dag.

Brussel
Snijders en Rockoxhuis in Antwerpen

Snijders&Rockoxhuis

In twee 17e eeuwse huizen van Nicolaas Rockox en zijn buurman Frans Snijders in de universiteitsbuurt van Antwerpen ontdek je achter de gevels behalve een prachtige binnentuin een indrukwekkende collectie met onder andere schilderijen van Rubens, Van Dyck, Jordaens, Teniers, Snijders en Bruegel.

Antwerpen
Explorastory

Iedereen een klavecimbel thuis

Iedereen een klavecimbel thuis

Iedereen een klavecimbel thuis

In het Antwerpen van de 16de en 17de eeuw was één familie even cruciaal voor de ontwikkeling van klavierinstrumenten als de Italiaan Stradivarius dat was voor snaarinstrumenten. Zijn familie kwam waarschijnlijk uit Duitsland, maar Hans Ruckers werd in Mechelen geboren. Rond 1575 verhuisde hij naar Antwerpen. Hij bouwde virginalen en klavecimbels. Dat zijn eenvoudige klavierinstrumenten, voorlopers van de piano. Ruckers speelde niet alleen een belangrijke rol in de technische evolutie van het instrument, maar raakte ook bekend voor de sierlijke vormgeving en rijke afwerking van zijn klavecimbels. En de uitstekende klank uiteraard. Zijn signatuur ‘HR’ werd een waar kwaliteitsmerk.

Klavecimbel van Andreas Ruckers
Klavecimbel van Andreas Ruckers, 1646 - Vleeshuis, Antwerpen - Wikimedia Commons, foto Paul Hermans

Het Museum Vleeshuis in Antwerpen wijdt aandacht aan ‘Antwerpen Klavecimbelstad’ en bezit instrumenten van de Ruckers.

In de 15de en 16de eeuw waren de Nederlanden absolute trendsetters in de Europese muziekwereld. Toen de Tachtigjarige Oorlog vanaf 1568 de Nederlanden in rep en roer zette, zochten vele componisten en muzikanten andere oorden op. De Italiaanse muziek nam vervolgens het voortouw. Maar instrumentenbouwers en muziekdrukkers bleven in grote handelssteden als Antwerpen heel invloedrijk.

Rijke – en zelfs minder rijke – burgers omringden zich steeds meer met kunst, en ook de muziek hoorde daarbij.

Dubbel virginaal van Hans Ruckers
Dubbel virginaal van Hans Ruckers, 1581 - The Metropolitan Museum of Art, New York

De klanken die voordien vooral in kerken en aan de grote hoven weerklonken, drongen nu door in huiselijke kring. De virginalen en klavecimbels van Ruckers waren bij uitstek een huisinstrument: ze staan op talrijke schilderijen en gravures uit die tijd afgebeeld in een burgerlijke context. Ook opstandelingen zoals de geuzen profileerden zich als amateurmusici, vaak in de volkstalen.

Ook het Snijders & Rockoxhuis in Antwerpen heeft een 17de-eeuwse Ruckers.

Hans Ruckers bouwde een gestroomlijnd atelier uit. Zijn oudste zoon Joannes nam het later over. In het atelier werden er zo’n 1500 instrumenten vervaardigd. Zo’n 130 ervan werden bewaard. Je kan ze in muziekmusea over de hele wereld bewonderen. Rond het midden van de 17de eeuw eindigde de gouden tijd voor de familie, maar hun instrumenten bleven tot aan het einde van de 18de eeuw in heel Europa fel begeerd dankzij hun uitzonderlijke klankschoonheid. Daarna trad de piano steeds meer op de voorgrond.

Het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel heeft een omvangrijke collectie, waaronder een klavecimbel van Joannes Ruckers.