
Socialisme in beeld en brood
Het belangrijkste strijdpunt van de Belgische Werkliedenpartij was het algemeen stemrecht. Maar ook kwaliteitsvolle en betaalbare voeding voor hun leden.
In 1904 begon motorfietsenfabrikant Sylvain de Jong in Antwerpen met de productie van automobielen.
Na enkele jaren zette hij de motorfiets aan de kant. Hij maakte voortaan exclusieve auto's in zijn nieuwe fabriek in Berchem. Zijn bolides stonden bekend voor hun verfijnde afwerking, hun maatwerk en hun snelheid.
Zelfs Henry Ford, de baas van de Ford Motor Company, kocht in 1912 een Minerva.
Al gauw werd Minerva het meest prestigieuze automerk in België. Koning Albert I zat vaak zelf achter het stuur van zijn Minerva, gevolgd door zijn rijke landgenoten. Zelfs Henry Ford, de grote baas van de Amerikaanse Ford Motor Company, de grootste autofabrikant ter wereld, kocht in 1912 een Minerva.
De welstellende schilder Anna Boch trok met haar Minerva op reis naar Frankrijk waar ze op haar tochten pittoreske plekjes schilderde. De bekende schrijver Cyriel Buysse zag niets dan voordelen in zo’n snelle automobiel.
De groote, gróóte gave van de auto is, dat men er mee komt in plaatsen, waar men anders nooit aan denken zou heen te gaan. Wie zal zich de moeite getroosten drie kwart van een dag in een kruipend lokaal treintje te verboemelen om ergens een streek of stadje te bezoeken, waar misschien wel een aardig, pittoresk gezicht, maar misschien ook een saaie teleurstelling wacht? De auto vindt die plekjes op zijn weg; zij komen vanzelf naar hem toe.
Men waarschuwde voor het gevaar van die nieuwe snelheidsduivel.
Toch was niet iedereen blij met het succes van de automobiel. Na de doortocht van de luidruchtige en stinkende stoomtrein, waarschuwde men voor het gevaar van die nieuwe snelheidsduivel. Niet alleen zouden het lawaai en de walmende uitlaatgassen de rust op het platteland bederven. Heel wat hoevedieren zouden verpletterd worden door dit snelle monster.