• Ontdek
  • Op de kaart
  • Missies
  • Profiel
  • Ontdek

  • Op de kaart

  • Missies

  • Profiel

Zet je avontuur meteen verder!

Polynesië

Polynesische tatoeages

Eind 19de eeuw bevond een volgetatoeëerde man uit Samoa, een eiland in Polynesië, zich in Brussel toen hij stierf aan de mazelen.

Joe Pancho

Professor Tattoo Joe Pancho

Een van de eerste tatoeagestudio’s in België was die van Joe Pancho, geopend in 1943 in de Antwerpse Schipperstraat.

Wim Delvoye

De getatoeëerde varkens van Wim Delvoye

Door doodshoofden, adelaars, religieuze iconografie en zelfs Disneyfiguren op de ruggen van varkens te tatoeëren, kregen de dieren iets menselijks.

Tatoeage

Congolese tatouage en Belgische art nouveau

Via tijdschriften, foto’s en tentoonstellingen raakten kunstvernieuwers in de late 19de eeuw geïnspireerd de Congolese tatouage.

Luchtfoto van Fort 3 in Borsbeek

Forten rond Antwerpen

Militaire domeinen zijn vandaag meestal goed verborgen, maar nog niet zo lang geleden waren forten, kazernes en grachten een alledaags zicht. Antwerpen had er vandaag heel anders uitgezien zonder de bouwwoede van het leger.

Afbeelding van Noormannen in een Frans manuscript uit de elfde eeuw

Slagveld van Europa

Ontdek wie zijn conflicten er allemaal kwam uitvechten, en waarom net hier, van de invallen door de Vikings in de 9e eeuw tot de Tweede Wereldoorlog.

Houtgravure Judensau uit de 15e eeuw

De Joodse diaspora in middeleeuws Vlaanderen

Verdacht, weggeduwd, vervolgd. Maar ook vaak negatief afgebeeld in de middeleeuwse kunst. De Joodse gemeenschap had het toen niet gemakkelijk.

Ontdek het erfgoed in het echt

Kazerne Dossin in Mechelen

Kazerne Dossin

Op 1 december 2012 opende in Mechelen Kazerne Dossin. Een Museum, Memoriaal en Documentatiecentrum over Holocaust en Mensenrechten. Als 'SS Sammellager Mecheln' was de kazerne tijdens de Tweede Wereldoorlog voor meer dan 25.000 Belgische en Noord-Franse Joden en Zigeuners letterlijk een wachtkamer van de dood.

Mechelen
Ingang van het fort van Breendonk

Fort van Breendonk

Het Nationaal Gedenkteken van het Fort van Breendonk is één van de beste bewaarde getuigenissen van de nazigruwel tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tijdens een beklijvend bezoek ontdek je de donkere geschiedenis van SS-Auffanglager Breendonk. Van de kille slaapzalen en de werf voor dwangarbeid tot de folterkamer en de executieplaats: de...

Willebroek
Explorastory

De Auschwitztatoeage van Regine Beer

De Auschwitztatoeage van Regine Beer

De Auschwitztatoeage van Regine Beer

Heel veel menselijke samenlevingen gebruikten permanente, onvrijwillige lichaamsversieringen om mensen te merken en uit te sluiten. In de Griekse en Romeinse oudheid kregen slaven of (krijgs)gevangenen tekens op hun lichaam gebrand of getatoeëerd. In Japan strafte men criminelen tijdens de Edoperiode (1603-1868) met de irezumi kei: moordenaars kregen een tatoeage op hun hoofd, dieven op de arm. Ook in het Westen kregen gevangenen of gedeserteerde soldaten straftekens op hun lichaam. Op die schending van de lichamelijke integriteit kwam kritiek, maar de praktijk duurde voort tot in de 19de eeuw.

Een brandijzer uit het Rasphuis in Gent, 18de eeuw
Een brandijzer uit gevangenis het Rasphuis in Gent, 18de eeuw - Historische Huizen Gent, collectie Gravensteen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikten de nazi’s het merken van hele bevolkingsgroepen als manier om hen te identificeren en uit te sluiten. Dat gebeurde met tekens op de kledij, zoals de Jodenster. In Auschwitz, het grootste nazivernietigingskamp, werden al snel tatoeages ingezet. In 1941 kregen krijgsgevangenen uit de Sovjet-Unie een nummer op de borst. Vanaf 1943 kregen alle gevangenen op hun voorarm een nummer getatoeëerd en soms een teken erbij: Joden kregen een driehoek, Roma een ‘Z’.

Japanse strafmerken voor gevangenen
Japanse strafmerken voor gevangenen, Philipp Franz von Siebold, Nippon, 1832, vol. II, pl. XXXI

Overlevers lieten hun kampnummer vaak verwijderen na de oorlog. Niet Regine Beer, een van de weinigen die terugkeerden van Auschwitz. Zij getuigde  over de verschrikkingen van de Jodenvervolging. Haar blauwe tatoeage met het nummer A 5148 behield ze als herinnering en als bewijs van de ondenkbare gruwel van Auschwitz. Daarom ook liet ze haar tatoeage na haar overlijden in 2014 na aan het museum Kazerne Dossin in Mechelen.

Regine Beer met haar kamptatoeage
Regine Beer met haar kamptatoeage - © 2025 – Charlie De Keersmaecker / SOFAM - België

Leer meer over Auschwitz en de holocaust in de Kazerne Dossin in Mechelen.

Amnesty International bericht dat ook vandaag sommige regimes tatoeages inzetten om gevangenen te markeren. In 2005 stelde een Amerikaans congreslid zelfs nog voor om mensen besmet met HIV van een tatoeage te voorzien om hen te kunnen identificeren…